Skip navigation

De streken van Devos: Interview

guillaumeposter-0102.jpg

Hoewel hij al een tijdje meedraait in televisieland (hij speelt Pierrot Vandenbossche in ‘Familie’), was het pas toen Guillaume Devos het steracteur Sterartiestpodium opsprong, dat hij door (vooral vrouwelijk, laten we daar eerlijk in zijn) Vlaanderen werd opgemerkt. Zijn stem (en heupgewieg) brengen heel wat meisjes, én vrouwen, aan het gillen, en ook op de ELLE-redactie bleven zijn charmes niet onopgemerkt. Ik nam de zware taak op mij om hem aan een vragenronde te onderwerpen, ik weet het, it’s a hell of a job, but someone’s gotta do it. Hij was zelf behoorlijk blij dat ie door ELLE geïnterviewd werd (“mijn mama leest jullie blad altijd!”), al maakte dat het gesprek er niet makkelijker op. Hij denkt ofwel heel lang na voor hij een antwoord geeft, “Ik ben bang om foute dingen te zeggen”, of hij zit de hele tijd rond te kijken en te bewegen. “Ja, sorry, ik ben iemand die veel beweegt, omdat ik mezelf zo moeilijk kan uitleggen. Ik ben niet zo’n prater.” Handig, voor een interview.

Welke vraag mag ik jou niet stellen?
Je mag mij alles vragen. Ik kan wel niet beloven dat ik veel zal prijsgeven. (lacht)

Word je snel verliefd?
Ja, ik word constant verliefd, niet alleen op vrouwen, maar ook op dingen, op eten bijvoorbeeld. Maar verliefdheid zelf ga ik liever uit de weg, omdat ik niet gekwetst wil worden. Als ik iemand leuk vind, trek ik mezelf terug, ik zal het nooit laten merken, omdat ik meestal veronderstel dat het enkel van mijn kant komt.

Loop je zo niet veel mooie ervaringen mis?
Iemand heeft me ooit gezegd: “Guillaume, als je jezelf niet laat stuk maken door de liefde, dan maak je jezelf stuk.” Wel, dan hou ik liever de eer aan mezelf. En ik laat heel veel van het lot afhangen, ik heb een heel romantisch beeld van De Liefde, à la ‘The Notebook’. Ik geloof dat Mijn Ware en ik elkaar op een dag wel eens zullen tegenkomen.

Zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen?
Als zij mijn ware is, dan zal zij die moeite wel doen (lacht).

Ben je romantisch?
Ja, ik heb toch dat romantische beeld van de liefde. Dat, zoals in die films, één blik genoeg is om in elkaars ogen te zien dat je voor elkaar gemaakt bent. Een geliefde is iemand waarbij je kan thuiskomen, die je lief heeft. Seks komt bij mij helemaal niet op de eerste plaats. One night stands zeggen me helemaal niks, vertrouwen is voor mij het allerbelangrijkste in een relatie.

Ben je een blij mens?
Neen. Ik ben wel gelukkig, denk ik, maar van nature uit ben ik een denker en een pessimist. Ik zie altijd eerst het negatieve. Vandaar dat ik in de liefde ook nooit de eerste stap durf zetten. Want wat als het fout loopt…

Hoe ben je in het acteren terecht gekomen?
Ik speel al toneel van mijn vijftiende, en al van jongsaf was het mijn droom om een toneelopleiding te volgen. Ik heb een groot doorzettingsvermogen, ik moest en zou acteur worden. Ik ben dan aan het Conservatorium in Brussel gaan studeren, en ik heb daar de tijd van mijn leven gehad. Daar ben ik de wereld pas beginnen te ontdekken. Voorheen leefde ik in een soort fantasiewereld, had ik ook niet veel vrienden. Maar die tijd in Brussel heeft alles veranderd, daar ben ik opengebloeid.

Ben je zenuwachtig voor je het podium opstapt bij Steracteur?
Enorm zenuwachtig, het is zo spannend! Na ieder optreden glij ik echt van dat podium van het zweten.

Over het algemeen lijk je mij toch een hele rustige jongen.
Uiterlijk lijk ik altijd rustig en geduldig, maar vanbinnen ben ik enorm onrustig. Zo onrustig dat ik vorig jaar een maagzweer heb gehad. Ik speelde in de musical Amadeus, samen met Aron Wade, en dat bracht zoveel stress mee dat ik op één week tijd tien kilo ben afgevallen, en een maagzweer kreeg.

Wat is jouw favoriete film?
‘Moulin Rouge’! Ik heb mijn auto zelfs Satin genoemd, naar het personage van Nicole Kidman uit die film. Verder ben ik een week in de war geweest na het zien van ‘Dancer in the dark’. Zo’n fantastische film… Ik hou ook van romantische komedies hoor, zoals ‘Nothing Hill’, daar kan ik ook erg van genieten.

Wat wil je zelf bereiken als acteur?
Ik zou natuurlijk ook graag in een film spelen, vooral dan eentje in het genre van de Lieven Debrauwer-films, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Ik heb zes maanden geleden meegespeeld in een kortfilm ‘La vie en jaune’, samen met Leah Thys. Ik vond het een hele leuke ervaring, maar al bij al verkies ik toch nog toneel boven film.

guillaume_devos.jpg

Wat doe je in je vrije tijd?
Slapen (lacht). Ik hou enorm van slapen. En muurklimmen, dat doe ik ook. Daarbij moet je blindelings vertrouwen op je groep, dat helpt me om meer vertrouwen te krijgen in andere mensen. Ik moet mezelf vaak naar de klimzaal slepen, maar eenmaal ik eraan begin, vind ik het wel leuk, en als ik dan boven ben, ben ik natuurlijk ook trots op mezelf.

Zelf koken of uit eten?
Ik haat koken! Ik kan het absoluut niet. Ik eet alleen van die diepvriesdingen, of ik ga eten bij mijn moeder of oma. Of op restaurant.

Verstand of gevoel?
Ik ben absoluut een gevoelsmens!

Zomer of winter?
Ik haat de winter, zomer dus.

Grote stad of provinciestadje?
Al van toen ik heel klein was wou ik naar Brussel, de grote stad spreekt me erg aan. Maar nu woon ik weer in Ronse, en ben ik blij dat ik daar altijd kan thuiskomen.

Realiteit of fantasie?
Och, het leven is één groot theater, iedereen speelt zijn rolletje.

En welk rolletje speel jij nu?
Ik probeer zoveel mogelijk mezelf te zijn (lacht).

Claire Thys

2 Comments

  1. anne
    Posted zaterdag, 12 januari 2008 at 22:06 | Permalink

    Mooi artikel! Van deze maand of vorige maand?

  2. Katrien De Sterke
    Posted woensdag, 23 januari 2008 at 20:33 | Permalink

    Van vorige maand zo te zien, namelijk 13 december 2007.
    ‘k Vind het ook een heel mooi artikel.
    Guillaume is toch wel een schatje, en dan nog een kennis van mijn zus😀. Deelde ik die kennis maar! Ohja, ’t kan misschien nog komen, we wonen immers niet ver van elkaar🙂.

    Vele groetjes, knuf,

    Katrien


Plaats een reactie

Required fields are marked *
*
*

