Skip navigation

De miss(t) in

img_2127.jpg

Zaterdag was het weer tijd voor het Gala van Miss België in de Lotto Arena, waarnaar ik stiekem toch ieder jaar weer uitkijk. Meer dan twee uur ongegeneerd kleren en (vooral) konten kijken, want vestimentair stelt de Miss België verkiezing nooit veel voor. Ik wilde de show natuurlijk van dichtbij meemaken, en gewapend met de ELLE-camera zaten collega Anne en ik in de Lotto Arena in Antwerpen tussen de andere persmuskieten om het geheel ‘live’ mee te maken.
Over de show zou ik veel kunnen vertellen. Zo is er de nieuwe organisatrice (Darline Devos), een nieuwe tv-partner (VT4) en een een nieuwe locatie. De show was verhipt, getuige de stevige beats van de dansnummers en de korte gesprekjes die het ‘talentshowen’ vervangen. Over de muzikale acts zou ik ook behoorlijk wat kunnen zeggen. Zo kwam miss American Idol Kelly Clarkson de longen uit haar lijf zingen (wat een stem!), en mocht Latino Player Juanes ook van de partij zijn. Maar waar ik vooral het meest over wil vertellen, is over de nieuwe Miss België: Alizée Poulicek.
Tijdens de show viel ze bijna niet op, tot ze bij de laatste vijf kandidaten zat, en tijdens haar persoonlijk gesprekje bleek dat ze bijna geen nederlands spreekt of verstaat (?). Ze werd hiervoor uiteraard op luid boegeroep van de zaal (en ook een beetje van mij, ik beken) onthaald. “Die wordt het al niet”, zag ik mijn collega’s denken, dus groot was onze verbazing toen uitgerekend zij het kroontje op haar hoofd mocht plaatsen. En dat terwijl er minstens drie andere meisjes waren die de overwinning al op hun naam leken te kunnen schrijven. Eerste eredame Fabienne Kabeya keek teleurgesteld, en met haar vele toeschouwers die haar in gedachten al met het lint zagen pronken.
Tijdens de persconferentie vond mevrouw Poulicek het niet meer dan normaal dat er eindelijk nog eens een franstalige Miss België was verkozen, want “België is niet alleen Vlaanderen, maar ook Wallonië. Een miss is er voor het hele land.” Waarmee ze zelf het startschot gaf voor de kleine volksopruiïng onder de verzamelde journalisten. Wat ze zelf vond van haar gesprek, tijdens welk ze geen woord nederlands had gesproken. Of ze het niet frappant vond dat net zij, die vond dat beide landsdelen vertegenwoordigd moeten worden, geen nederlands sprak. En of ze alsjeblieft in het nederlands kon antwoorden. Met een trillende onderlip kwam er hortend en stotend een kort zinnetje uit, om dan in het frans nog te zeggen dat ze het wel erg vond om uitgejouwd te worden, vooral omdat de mensen haar ‘geen kans gaven’. Misschien moet ze het concept van een Missverkiezing nog eens even van nader bekijken. En misschien moet ze nu eindelijk toch eens aan die lessen nederlands beginnen. Ver zal ze er niet voor hoeven te reizen: haar moeder is lerares nederlands en haar vriendje spreekt de taal. Behoorlijk verwonderlijk dan dat ze hier nog geen gebruik van heeft gemaakt. De organisatie van Miss Belgian Beauty wrijft zich ongetwijfeld in de handen: nu miss belgië weer het toonbeeld van sois belle et tais-toi is, kan de naam en faam van MBB weer een beetje harder gaan blinken.
img_2033.jpgimg_2050.jpgimg_2082.jpgimg_2110.jpg

One Comment

  1. Posted maandag, 17 december 2007 at 14:45 | Permalink

    Wow, hard maar rechtvaardig zou ik zo zeggen. Je hebt groot gelijk, en het doet me plezier dat je dat ook aan de rest van de (Elle-lezers)wereld laat weten!


Plaats een reactie

Required fields are marked *
*
*

