Skip navigation

De modeweken (2): Lut uit Milaan

etro.jpg

(op de foto: Etro)

De helft van de défilés hebben plaats in de zogenenaamde Fiera, de beurs die ver buiten de stad ligt, maar wel het voordeel heeft dat je van de ene show naar de andere kan wandelen. Gisterenochtend deden we er zo vier na elkaar: Moschino, Sportmax, Blumarine en La Perla.

Het nadeel is dat je nadien alles door elkaar haalt. Wie had nu weer die Sgt Peppers redingotes met gouden knopen en uniformbadges, wie redingotes zonder kraag en pofbroeken in Robin Hoodstijl en wie bracht er heuse ridderpakjes met hoge lieslaarzen ? Het duizelt je onvermijdelijk…

Persoonlijk verkies ik dus de eigen locaties in één of ander Palazzo in de stad, ook al kost je dat fortuinen aan taxi en uren tijdverlies…. Zo zal de Romantic Wilderness in een sneeuwbos bij Etro voor lang op mijn netvlies gebrand blijven. Korte schaatsrokjes en tutu’s, luchtig zwevende veren en dreadlock- achtige manteltjes en feeërieke lange jurken stevig ingesnoerd met een brede riem in de taile. Na afloop zijn we nog even dag gaan zeggen in de nieuwe showroom van Les Hommes, een jonge Belgische collectie die voor heren al erg succesvol is en nu ook voor dames superchique avond en cocktailkledij brengt.

ik zag de collega’s de stukken verlangend voor zich houden…Noch het maatje, noch de prijs zijn echter binnen ons onmiddellijk bereik. Een constante hier in Milaan.

Een wandelingetje in de prestigieuze winkelstraten Via delle Spiga en Monte Napoleone vraagt om een zonnebril, niet enkel voor de lage zon, eerder voor de ongelofelijke glitter en glamour die hier van de vitrines afstraalt. Onvoorstelbaar wat er hier allemaal te koop is, en nog moeilijker te geloven: dat mensen dat hier ook kopen, laat staan dragen ???

In tegenstelling tot vergelijkbare chique straten in Parijs, loopt het hier wel degelijk zwart van het volk mèt massa’s grote zakken in de hand en overal limo’s in dubblele file die de rich & beautifull staan op te wachten tot ze overladen weer buitenkomen. Omdat er redelijk wat volk ook binnen in de winkels slentert, durf ik me ook al eens over de drempel van deze
luxetempels wagen. Je wordt hier vriendelijk ontvangen en minzaam verder geholpen, zelfs al is het maar om te kijken naar de kunstzinnig uitgestalde accessoires. Het is allemaal deel van dezelfde droom, wat zou ik hier mijn hartje kunnen ophalen moest ik zo rijk zijn als de zee diep.

Morgen openen Tod’s en Roger Vivier hier feestelijk hun nieuwe boetiek. I’ll be there, reken maar. Lut Buyck

Plaats een reactie

Required fields are marked *
*
*

