Skip navigation

De modeweken (4): Nica uit Parijs

Bruno Pieters beet zondag, als eerste Belg, de spits af van de Modeweek in Parijs. Hij presenteerde zijn wintercollectie 2008 in een galerie aan de Place des Vosges. Buiten scheen een gezellig lentezonnetje, maar binnen defileerden warm, in wollen winterjassen en broekpakken, ingeduffelde modellen (we spotten Anouk Lepère, ook op deze foto).

00040m.jpg

De stijl was masculien, dat bleek al bij de eerste passage waarin een model in strak gesneden kameelbeige, wollen broekpak met wit hemd èn gestrikte das de toon zette. Mondjesmaat werd het pak van meerdere laagjes – een kort jasje in grijze wol boven een kostuumjas, een jasje van grijze vilt met daarover en cape – voorzien. Broeken kwamen in allerlei variaties: met asymmetrische snit en met laaghangend kruis (neen van de harembroek zijn we volgende winter nog niet af), met sigarettenpijpen of recht en net iets te kort. Maar, en dat zagen we niet eerder bij Pieters, ook lange, uitwaaierende rokken die net niet op de grond sleepten gecombineerd met getailleerde, korte jassen en wollen trenchcoats. Donkere grijsvarianten (in wol en vilt) werden, op de gesamplede tonen van Mozart’s Toverfluit (achteraf vernamen we dat de soundtrack in handen was van de Belgische dj Senjan ), afgewisseld met hemden van licht katoen en jassen en tunieken in glanzend zilveren laméstof.

Meest opvallende element was zonder twijfel het rechtopstaand kraagje – een ietwat sobere variant op de uit de kluiten gewassen ‘molensteenkragen’ waarmee matrones en andere prinsessen op zestiende eeuwse schilderijen poseerden. Een resoluut hedendaagse collectie met een knipoog naar de geschiedenis. “Ik heb Vlaamse amazones willen tonen”, vertelde Pieters na afloop backstage, “Een mengeling van Vlaamse schilderijen en dan Memling in het bijzonder en de rebelse amazones uit het begin van de vorige eeuw die hun korsetten afgooiden en, bij wijze van statement, in rijkostuum rondliepen. Het mannelijke van de stoffen wordt doorbroken door goud, brokaat en grote pied de poulemotieven. Die referenties naar de geschiedenis vind je alleen in mijn eigen lijn, in de collecties voor Boss werk ik puur hedendaags en grafisch.”

Over zijn – toch wel opmerkelijke – keuze voor lange rokken: “Ik ben helemaal klaar voor lang”, voor mij is dat een nieuw, fris element. “

Hij voegde er niet zonder trots aan toe dat de verkoop van Boss het afgelopen jaar met maar liefst 7% gestegen is. Persverantwoordelijke Caroline had dan ook de handen vol: Vogue Homme, Officiel, de Britse GQ, allemaal willen ze de succesvolle winnaar van de ELLE Style Award voor een interview, dan wel fotoshoot – Bruno is niet alleen hot, maar ook good looking – strikken.

Backstage spotten we ook een glunderende ma en pa Pieters die samen met hun twee oudere dochters naar Parijs waren gespoord en Arne (u wel bekend van de Rode Loper) die ons zijn nieuwste ontdekking voorstelde: Jarno Kettunen, een Finse kunstenaar die – tijdens de show – van elk silhouet een geschilderde illustratie op A2-vellen maakte. Een huzarenstukje. Arne vertelt je meer over deze markante mode-illustrator in het maartnummer van ELLE. Nica Broucke

Plaats een reactie

Required fields are marked *
*
*

%d bloggers op de volgende wijze: