Skip navigation

Antwerpen in de ban van Rock ‘n’ Roll

Jeansmerk Tommy Hilfiger organiseert jaarlijks een superintiem concert, waarbij de gasten in rood-wit-blauwe zitzakken rond een klein podium liggen te loungen. Gisteren vonden de Hilfiger Sessions 2008 plaats een Antwerpse discotheek, die voor de gelegenheid was omgetoverd tot een soort gigantische zitkamer. Gezelligheid troef, en niks dan kwaliteit dat het podium beklom. De ELLE girls waren zwaar onder de indruk van het jonge talent Selah Sue: een tengere meid met een klok van een stem. Ook Marie Daulne van Zap Mama gaf het beste van zichzelf, naast Jasper Steverlinck, Headphone, La Gazz en Zita Swoon. Eén voor één stonden ze met hart en ziel te swingen, en dat was te merken aan het enthousiaste publiek (hoewel de zitzakken net iets te comfortabel waren om ze te verlaten voor een dansje). Het beste stuk van de avond was wanneer alle artiesten samen geïmproviseerd begonnen jammen. Het staat vast: België is een vat vol onweerstaanbaar zangtalent. Volgend jaar zijn we zeker weer op post! Klik op Lees verder om de interviewtjes te lezen die onze ELLE partygirl Karen backstage versierd heeft!

Meet Marie Daulne!

K: Vertel eens Marie, hoe ben je hier terechtgekomen?
MD: Ben harper, een goede vriend van me, had me dit aangeraden, hij had al enkele jamsessies voor Tommy gespeeld en zei dat het een niet te missen belevenis was.
K: Wat ga je brengen?
MD: Wel, ik kom op het einde en ga vooral blues en motown maar zelfs ook pop (U2, nvdr) brengen: alles wat de tent op ontploffen zet!
K: Ik las dat de titel van je vorige CD ‘Supermoon’ een naam was die je geeft aan authentieke mensen, wat betekent dat voor jou?
MD: In mijn wereld kom je zoveel celebrities en wannabees tegen dat het erg schraal wordt wat ‘supermoons’ (= authentieke mensen) betreft. Als er dan al eens zo iemand is, is dat voor mij echt als een ster of supermoon waar ik me aan vasthoudt.
K: Waar heb je het meeste last van tussen de celebs?
MD: In de US vooral, in Europa neemt sterrenstatus zo geen vormen aan. Er bestaat daar ook een erg East vs West Coast snobisme, en van sommige mensen weet ik dat ze enkel met me praten omdat ik min of meer beroemd ben. De parallele wereld waarin die mensen leven, ligt me niet, maar helaas, het is part of the system, dus als je er niet mee omkan, lig je eruit.
K: Hoe ga jij om met harde showbissleven, nu je minder jong bent?
MD: Ik heb geluk gehad dat toen ik jong was, het allemaal met vrienden begonnen is, nog helemaal niet zo professioneel. Toen was het vooral om het amusement te doen. Mijn moeder en zus hebben ook een teken (handgebaar) dat ze geven als ze vinden dat ik te hard van stapel loop. zo hebben ze me eens in de auto gesleurd, en zonder iets te zeggen gewoon dat gebaar gegeven, toen wist ik het wel. Na die beginjaren word je ook rijper, je moet wel sterk zijn, maar je kent het op de duur wel, en zo kan ik nu ook alleen mijn mannetje staan.
K: Heb je nog tips voor de nieuwe Supermoon, rijzende ster Selah Sue?
MD: Zij ziet er inderdaad een supermoon uit, een authentieke, pure ster aan het firmament. Ik hoop dat ze met de beste mensen omringd wordt en denk wel dat ze dankzij Vlaamse nuchterheid geen Amy toestanden zal beginnen, het is niet omdat haar stem er iets van heeft dat ze erop lijkt he. Ik vind Amy trouwens ook authentiek, ze lijkt me gewoon te fragiel, ze heeft het eigenlijk niet overleefd, haar zangcarrière. Ik denk dat Selah Sue wel sterk genoeg is en wens haar het beste.
K: Wij jou ook Marie, geef er een lap op!

Meet Selah!

K: Haloo Selah! Waw, dat was geweldig! Ik heb het moelijk jouw sound te omschrijven, help me eens?
SS: well, da’s inderdaad lastig, want op mijn Myspace heb ik eerder rustige, bluesy nummers, terwijl ik hier ragga/ska gezongen heb. Normaal heb ik enkel gitaar en zang, maar hier met de Tommy band kon er veel meer! Laat ons zeggen dat ik hou van de ‘zwarte’ stijl (blues, ragga, ska), maar mijn teksten gaan niet over ‘the hood’ ofzo, ze zijn eerder in de traditie van vrouwelijke singer songwriters.
K: ah, een Joni-Mitchell-Lauryn Hill- Amy?
SS: inderdaad, dit zijn wel mijn voorbeelden, maar ik heb er nog veel andere, ook mannen, en doe niemand na.
K: Dat is waar, je hebt een origineel geluid. Waar werd dit eerst opgepikt?
SS: In het Depot in leuven, in de gang, was er 10 vierkante meter voor free podium, en Milow kwam voorbij. Hij adopteerde me ter plekke en ik mocht zijn voorprogramma doen. Vanaf toen is het snel gegaan… Deze zomer sta ik in mijn thuisstad Leuven op martrock, maar ook op Maanrock, GenkOnstage, ..
K: Heb je dan al platen-plannen?
SS: Neen, ik wil eerst wat meer nummers schrijven en ervaring opdoen, ik moet nog een deel beslissen wat ik wil gaan doen. Ik wil zoveel stijlen proberen! Ik heb wel al contact gehad met verschillende labels, maar het waren nogal grote haaien en ik heb beslist nog even te wachten..
K: Dat klinkt erg verstandig. Marie Daulne had nog een tip voor je, om het ‘te maken’, en overeind te blijven: zorg dat je goed omringd wordt. Gebeurt dat?
SS: Zeker, ik heb schatten van familie en vrienden die overal meekomen. Ik kom uit een arbeidersmilieu dus je moet bij ons niet te onnozel doen. Ik ben met het minste kleine succesje blij, maar verwacht nooit teveel, dus er is geen gevaar dat ik zou beginnen zweven.

One Comment

  1. Posted zaterdag, 24 mei 2008 at 18:53 | Permalink

    Visit Selah’s Myspace (http://www.myspace.com/selahsuemusic ) and be blown away by so much talent. Plus: join Steph’s and my Facebook group (http://www.facebook.com/pages/Selah-Sue/). show some love for the Selah Divine!

    xxx
    Karen


One Trackback/Pingback

  1. […] pictures and a review, visit the ELLE-blog (in Dutch) Explore posts in the same categories: Zita […]

Plaats een reactie

Required fields are marked *
*
*

